ARCHIV oficiálního časopisu AV ČR

 


Z monitoringu tisku

 

Akademický bulletin 2010–2015

Plakat_obalky_web.jpg



Stopy AB v jiných titulech

Stopa AB v dalších médiích a knižních titulech

Cesta k vědě vede přes dobrou střední školu



Od roku 1998 uděluje Učená společnost České republiky ceny (spojené také s finanční podporou) i talentovaným studentům, kteří prokazují předpoklady k vědecké práci v oborech přírodovědných, lékařských či humanitních.

Porota složená z členů Učené společnosti letos odměnila v kategorii středoškolský student 10 prací od 13 středoškoláků. Oceněni byli Martin Bureš z Hradce Králové za studii Aerobní mikroflóra dutiny ústní psa se speciálním zaměřením na bakterie pa­togenní pro člověka, Jaroslava Geletičová, rovněž z Hrad­ce Králové, za studii Dvouepochový lineární model a jeho aplikace, Jana Hejlová a Aneta Neubauerová ze Žďáru nad Sázavou za společnou studii Analýza zvonu, Zuzana Karásková z Prahy za studii Sacharidy pro specifické glykosylace proteinů, Matyáš Kopp a Kryštof Měkuta z Českých Budějovic za společnou studii Korelační analýza a její aplikace při hledání modelu podchlazené vody, Matěj Kubička a František Šimána z Plzně za společnou studii RoboCraner2, Vojtěch Kubelka z Českých Budějovic za soubor prací z oboru ornitologie, Michael Mikát z Hradce Králové za studii Příspěvek k ekologii a etologii šídlatek (Odonata, Lestidae), Pavel Polcr ze Šternberka za studii Stabilizace struktury proteinů a role disperzních interakcí a Pavlína Žáková z Prahy za studii Stanovení asociačních konstant derivátů pyrimidoisoindolu s cyklodextriny.


Nové naděje české vědy: autorky a autoři desítky oceněných prací v kategorii středoškolský student

Studentka sociologie FF UK Kateřina Švadlenková (pod umírněným odborným vedením prof. Petruska) provedla retrospektivní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, nakolik se odměnění nadále věnují "svému" oboru a kolik z nich případně odešlo do jiných profesí.
Dospěla k zajímavému výsledku. Do konce roku 2007 bylo uděleno 85 cen. Studentce se podařilo získat neobvyklý počet kolem 50 odpovědí zčásti přímo od oceněných, zčásti pomocí ředitelů a učitelů škol, na nichž ocenění studovali, ostatní byli dohledáni pomocí internetu. A výsledky byly nad očekávání pozitivní.

Z celkového počtu oceněných pokračuje ve vysokoškolském studiu na bakalářské nebo magisterské úrovni v oboru svého původního zájmu – medicínském, veterinárním či inženýrském – 37 studentů. Dva studia bakalářská a magisterská již dokončili a zřejmě pracují mimo obor, 14 dalších studuje obor na úrovni doktorandské, tři v něm dosáhli titulu Ph.D. a pracují v něm nadále, čtyři jsou v oboru, aniž by titulu Ph.D. dosáhli, osm jich pracuje mimo obor po dosažení bakalářského či magisterského titulu nebo titulu Ing., MUDr. nebo MVDr. Je samozřejmě možné, ba pravděpodobné, že někteří z těch, kteří neodpověděli nebo se je nepodařilo "dohledat", se s oborem rozešli nebo pracují někde na pomezí, ale na tyto otázky odpovědět neumíme.


Nositelé cen v kategorii vědecký pracovník: Marta Štefánková, Eduard Maur, Miroslav Frumar

Je nesporné – a výsledky to dokládají – že existuje jakási koncentrace oceněných kolem špičkových gymnázií a zřejmě i silně motivovaných a motivujících učitelů: cesta k ocenění i k vědeckým výsledkům překračujícím průměr vede především právě tudy, přes dobré gymnázium nebo střední školu a vynikající kantory. Ostatně – oceněné práce jsou všechny bez výjimky samy o sobě nadprůměrné a dokládají mimořádný zájem studentů o obor, jejich ochotu usilovně, tvrdě a nadšeně pracovat a trvale obohacovat vlastní vědění studiem a experimentováním.

V otevřených odpovědích ("dopisech" Učené společnosti) vyzdvihla řada současných i minulých studentů motivační roli ceny. Někteří dokonce konkrétně uvádějí, že využili částky, kterou obdrželi, k navázání dalších kontaktů s odborníky ze světa, jiní litují, že nebezpečí, ba pokušení nechat se pohltit bohatším světem firem a lukrativnějších zakázek je příliš silné a může je odvést od milovaného oboru a "čisté vědy".

Ve vědě není skutečné cesty vpřed bez dokonalé znalosti teoretických fundamentů a empirické metodologie. Cena Učené společnosti každoročně udělovaná mladým středoškolským talentům se snaží tento směr, toto jedině perspektivní uvažování posílit. Poděkování tedy patří nejen studentům a badatelům, kteří odpověděli, ale především těm učitelům gymnázií a středních škol, kteří dovedli své studenty až na práh opravdové, náročné a celého člověka nekompromisně vyžadující vědy.


Studentka socilciologie na FF UK Kateřina Švadlenková a Miloslav Petrusek představili výsledky svého výzkumu, který se zaměřil na oceněné studenty.

Kateřina Švadlenková, studentka sociologie FF UK,
Miloslav Petrusek, člen Učené společnosti ČR