XLVIII. zasedání Akademického sněmu
Foto: Stanislava Kyselová, Akademický bulletin
Předseda Akademie věd prof. Jiří Drahoš, pro něhož je dubnové zasedání předposledním
v čele této instituce, vystoupil v úvodu s hodnocením prvního roku
Strategie AV21 a mj. se vyjádřil rovněž k situaci v oblasti vědní politiky v
souvislosti s přípravou nového zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací a zejména ke zřízení
Ministerstva pro výzkum a vývoj. V této souvislosti uvedl, že postavení Akademie věd by se
nezměnilo, tj. zůstala by i nadále organizační složkou státu a poskytovatelem institucionální
podpory veřejným výzkumným institucím, jichž je zřizovatelem: „Působnost dalších poskytovatelů
institucionální a účelové podpory by měla také zůstat v principu nezměněna.“
Ke spolupráci na přípravě nového zákona o podpoře vědy přizval
badatele z AV ČR také místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek, který
zdůraznil, že vybrané aspekty, které chtěli někteří prosadit do již schválené euronovely, lze
uplatnit při přípravě tohoto nového zákona – v současnosti je místopředseda vlády odmítl
proto, že by bylo nesystémové měnit jednotlivé části, když jsou před námi práce na zásadní změně
celku. Podle jeho názoru je však v každém případě třeba, abychom po letech na základě našich i
zahraničních zkušeností provedli revizi systému podpory vědy, výzkumu a inovací: tedy, že potřebujeme centrální orgán, namísto 11 roztříštěných institucí. Nejen s místopředsedou
vlády vedl prof. J. Drahoš na toto téma jednání: „S některými kolegy jsme se shodli, že
jednou z cest, jak zlepšit komplikovanou situaci v koordinaci a řízení systému výzkumu,
vývoje a inovací, by mohlo být právě ustavení Ministerstva pro vědu. Je zde ovšem i nemálo těch,
kteří vnímají vznik specializovaného ministerstva jako možné ohrožení nezávislého postavení
Akademie věd s tím, že v konečném důsledku by dokonce mohlo dojít k jejímu přímému
podřízení novému ministerstvu.“ Vyvstávají tedy obavy, že implementace systému financování a řízení
vědy, výzkumu a vývoje z jednoho centra, z jedné kapitoly státního rozpočtu, by tak byla
kontraproduktivní. Akademie věd proto navrhne, aby nejenom ona zůstala samostatným poskytovatelem a
zřizovatelem veřejných výzkumných institucí, jak bylo uvedeno výše. Podle Pavla Bělobrádka se
podřízení AV ČR pod ministerstvo vědy nepředpokládá. S jeho vznikem vyjádřil zásadní nesouhlas
předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula, který uvedl, že nové
ministerstvo stávající problémy v oblasti vědy a výzkumu nevyřeší a spíše povede k velkým
finančním výdajům.
Směřování Akademie věd především v souvislosti se
Strategií AV21 ocenila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová, která
na Akademickém sněmu zastupovala předsedu vlády Bohuslava Sobotku. Jak uvedla, potenciál českých
vědců a vědkyň je velký, a je proto třeba jim vytvořit důstojné podmínky pro jejich badatelské
úsilí. V této souvislosti vyzdvihla, že se zaměří například na vyšší podporu doktorandů, na
jejichž odborné výchově se významně spolupodílejí i pracoviště Akademie věd. Další oblastí, kterou
ministryně školství považuje za důležitou, je i spolupráce vědecké a podnikatelské sféry,
z čehož by měla vyplynout výraznější rovnováha mezi základním a aplikovaným výzkumem.
Úspěšnou spolupráci Akademie věd a Senátu Parlamentu ČR vyzdvihl
jeho předseda Milan Štěch. Vztahy mezi těmito institucemi se odvíjejí od vynikajících vztahů na
úrovni jejich vedení. Spolupráce v rámci
Memoranda funguje od roku 2011 velmi dobře, a to především díky akcím, které obě organizace
spolupořádají pro veřejnost – aktuálně jde například o přednášky a výstavy související
s oslavami výročí narození Karla IV (viz
zde).
Podrobnější informace o průběhu zasedání Akademického sněmu
naleznete v květnovém čísle
Akademického bulletinu.
1 / 42
2 / 42
3 / 42
4 / 42
5 / 42
6 / 42
7 / 42
8 / 42
9 / 42
10 / 42
11 / 42
12 / 42
13 / 42
14 / 42
15 / 42
16 / 42
17 / 42
18 / 42
19 / 42
20 / 42
21 / 42
22 / 42
23 / 42
24 / 42
25 / 42
26 / 42
27 / 42
28 / 42
29 / 42
30 / 42
31 / 42
32 / 42
33 / 42
34 / 42
35 / 42
36 / 42
37 / 42
38 / 42
39 / 42
40 / 42
41 / 42
42 / 42