Archive of the AB

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

Books

English books prepared for publication by Academy bulletin

Akademie věd České republiky / The Czech Academy of Sciences 2014 a 2015

rocenka_obalka_en.jpg
The Czech Academy of Sciences has issued a report accounting selected research results achieved by its scientific institutes in all research areas in 2014 and in early 2015.
Full version you can find here.

kniha
VILLA LANNA IN PRAGUE
The new english expanded edition

kniha
SAYING IT ...ON PAPER

Archive

Umění vědy v Brně

Výstava Umění vědy, kterou Masarykův ústav AV ČR připravil ve spolupráci se Střediskem společných činností AV ČR jako jednu z popularizačních akcí letošních oslav 125. výročí založení České akademie věd a umění, zahájila své putování po České republice. Prostřednictvím 18 velkoformátových panelů se veřejnost dozví, jaké objevy vědců z pracovišť AV ČR obohatily život společnosti, které výzkumy jsou nadějným příslibem či v jakých případech se o konkrétním využití aktuálně diskutuje. Výstavu zahájila vernisáž, na které vystoupili místopředseda Akademie věd dr. Pavel, Baran, členové Akademické rady prof. Pavel Janoušek a dr. Taťána Petrasová, předseda sdružení moravských pracovišť AV ĆR doc. Radomír Vlček a autor výstavy dr. Tomáš W. Pavlíček z MÚA AV ČR.

14_3.JPG

wichterle_2015_04.JPG

wichterle_2015_05.JPG

wichterle_2015_08.JPG

Foto: Luděk Svoboda, Akademický bulletin

První zastávkou expozice se 4. června 2015 stalo prostranství před brněnským Mahenovým divadlem; dominanta Malinovského náměstí je nejen jednou z významných architektonických památek Brna, ale získala také pozoruhodný primát, když se stala prvním plně elektricky osvětleným divadlem v Evropě. Jednotlivé panely zde dokumentují, jak vědci z AV ČR řeší například otázky ochrany životního prostředí, pěstování a šlechtění plodin, problémy energetických zdrojů, zvýšení kvality materiálů, budoucnost IT technologií a počítačových pamětí. Převažuje však téma, které se věnuje lidskému zdraví: konkrétně vývoji léčiv proti zákeřným nemocem, hledání citlivých diagnostických metod, regenerativní medicína apod.

Z „domovských“ brněnských ústavů představí výstava například elektrochemickou diagnózou nádorových onemocnění (obor s celosvětovým dosahem založil před více než 50 lety prof. Emil Paleček z Biofyzikálního ústavu) nebo metody pro rychlé zjištění nebezpečných otrav (například metanolem), jimž se od roku 1972 úspěšně věnuje Ústav analytické chemie. Za zmínku stojí i rastrovací elektronový mikroskop z Ústavu přístrojové techniky či objev skluzových pásů, které v důsledku únavy materiálů vedou ke vzniku trhlin (jako první na světě je osvětlili vědci z Ústavu fyziky materiálů).

Veřejnost zaujmou i  výzkumy psychologů (osobnostní profily napříč kulturami nebo vysvětlení, jak se učí mluvit děti), archeologů (kultura Velké Moravy), jakož i etnografů a historiků z brněnských pracovišť nebo výsledky na téma Klima z Brna Centra pro výzkum globální změny. Výzkum syndromu bílých nosů u netopýrů v Moravském krasu přiblíží vědci z Ústavu biologie obratlovců. Zařízení, které již pět let promíchává vodu na Brněnské přehradě, (čímž omezuje vodní květ sinic bez použití chemikálií), představí Botanický ústav, jehož vědci je vymysleli se strojaři z Vysokého učení technického v Brně.

Prostor pro výstavu, která bude na Malinovského náměstí instalována do konce června, poskytlo Národní divadlo Brno. Následně se expozice přemístí do

Olomouce

(30. června – 23. července),

Ostravy

(25. července – 23. srpna),

Jihlavy

(25. srpna – 20. září),

Českých Budějovic

(22. září – 13. října) a

Prahy

(24. října – 19. listopadu).

9 Jun 2015